Dietetika mindenkinek

Frissen végzett dietetikus cikkei érthetően, mindenkinek, a fogyókúráról egészséges életmódról

Linkek

  • Hibás feed URL.

Rovatok

Édesszájússág gyermekkorban

2009.11.15. 18:08 - Zambori Zita

Címkék: gyümölcs gyerek táplálkozás zöldség nasi edesszajussag gyermekkorban édesszájú étvágytalan

 Csokipuding, süti, palacsinta, gofri, muffin és még sorolhatnám a kisgyermekek kedvenc édességeit. És melyik anyuka ne kedveskedne csemetéjének ilyen finomságokkal? A kicsik természetüknél fogva szeretik az édes ízeket. De honnan ez a nagy édeség szeretet náluk?

 Míg a szerveink sejtjei a zsírok elégétésével is képesek energiát nyerni, az embrei agy csak a vérben lévő cukrot tudja energiaforrásként felhasználni. Csecsemőkorban  a babáknak a gyors agyfejlődéshez relatíve sok van cukorra van szükségük, méghozzá gyorsan felszívódó, könnyen mozgósítható cukorra. Ezért viszonylag magas az anyatej cukortartalma 8g/1dl amiből 7 g tejcukor, mely gyorsan felszívódik és könnyen szőlőcukorrá alakul. Mivel az agy növekedéséhez  a későbbi elétévekben is energiára, cukkora van szükség, az evolúció úgy alakította ki, hogy ha lehet az ember preferálja az édes ízeket. Ennek egyik eszköze, hogy növekvő vércukorszint mellett az agyban endorfin, azaz örömhormon termelődik. Egyrészt ennek a mennyinsége határozza meg, hogy valaki mennyire lesz édes szájú. 

A gyerkőcöknél tehát fontos a cukor, de nagyon oda kell figyelni, hogy mennyire engedjük szabadjára csemeténket, ha szeret nassolni! Ha ugyanis édesség szeretete később is megmarad, félő hogy felnőtt korában hajlamosabb lesz arra, hogy "csak úgy" eltüntessen pár száz kalóriát annélkül, hogy észrevenné, vagy pedig bánatát, örömét cukorba fojtsa. 

Ha kicsi gyerekünk van, már a hozzátáplálsnál is figyeljünk oda, hogy ha lehet fokozatosan egyre több sós jellegű étellel kínáljuk, teájába egyre kevesebb cukrot tegyünk, és igyekezzünk azon, hogy az étkezés önmagában esemény legyen. Ne jutalmazzunk étellel, illetve ne büntessünk ételmegvonással mert ez a későbbi életévekben táplálkozási averzióhoz (zavarhoz) vezethet. Desszernek mi is fogyasszunk gyümölcsöt, esetleg joghurtot. A jó példa többet ér mint bármilyen okítás, agypuhítás, lelki fröccs. Már egészen kis korban meg lehet tanítani a gyereknek azt, hogy a boltban nem azért vannak a dolgok, mert azokat feltélenül meg kell vásárolni. Magyarázzuk el neki, hogy a édesség  finom, ugyan ,de azért még nem a legjobb nasi, és egyezzünk meg heti egy alkalomban amikor egy kis csokit választhat magának a boltban. Egyébként ha édességet akar venni alkudjunk meg vele, és mondjuk neki, hogy választhat valamit, de mást: joghurtot, túrókrémet, esetleg Túrórudit. Finoman terelgessük a gyümölcsök felé! Hívjuk fel a figyelmét arra, hogy milyen finomak. Ha esetleg nagyobb gyerkőcről van szó, aki már öttállóan eszik, játék, vagy mesenézés közben nyomjunk a kezébe almát megpucolva, kimagozva, és  a többit egy kistálban tegyük olyan helyre ahol ő is eléri. Meg fogja enni :) Ha a család nassol és a gyerek is jelen van, akkor mi is inkább gyümölcsöt, esetleg aszalt gyümölcsöt, olajos magvakat, nyers zöldséget rágcsáljunk, mit ropit, chipset, kekszet stb. Vendégség esetén készítsünk bólét, gyümölcssalátát stb. Sok szülőnek is feladat, hogy a főzelékeket elfogyassza, mert egyszerűen nem szereti őket. (Saját tapasztalatból tudom:) ) Viszont ha csemete érkezik a családba, és már ő is a szülőkkel együtt ebédel mindenkiben felmerül az igény, hogy ne a rossz szokást tanulja meg a kicsi. Bár az én fiam étvágyával sose volt gond, én mindig a következőt csináltam: ha tudtam ,hogy olyat főzök, hogy nem lesz fogára való, elmondtam neki, hogy tudom, hogy nem szereti, de egy pár kanálal enni kell belőle, mert anya sokat dolgozott vele, aztán megeheti a gyümölcspürét vagy a sütőtököt, amit nagyon szeret. Így előfordulhat, hogy azt is megkedveli a gyerek, amit adig nem szeretett. Persze ehhez az is kell, hogy anyuka is mosolyogva megegye a zöldbab főzeléket, a spenótot, a tököt, és társait.  Úgy nem fog menni, ha mi tömjük a pörköltet , a gyerknek pedig spenótot adunk. [Aztán lehet okoskodni is, hogy az általunk ehetelennek ítélt ételeket úgy alakítsuk át, hogy azok fogyaszthatók legyenek. A kényszer nagy úr: én pl rájöttem, hogy az általam ehetetlennek minősített répafőzelék isteni finom, ha készen nyers almát reszelek bele :)]

A dackorszak nehéz időszak. Van olyan gyerek aki egyszerűen nem hajlandó enni, és elutasít minden főtt ételt szülei legnagyobb aggodalmára. Gondoljuk csak végig logikusan: olyan nics, hogy valaki a levegőből megél! A kétéves csemetének is ennie kell valamit, hogy fedezze az energiaszükségletét. Sokszor ebéd után otthon előkerül a nasi (ropi chips, édesség). Ha étvágytalan gyerek van a családban legyünk drasztikusak, és ezeket száműzzük ,egyszerűen ne vegyük meg! Ez az időszak max 1 évig tart, az óvodában úgyis kinövi. A naygszülők figyelmét is hívjuk fel arra, hogy ha náluk van a kicsi, ne kínálják pudinggal, babapiskótával, desszerttel stb, inkább gyümölcsös joghurttal, felvágottal ,sajttal, nyers zöldséggel, gyümölccsel. Előbb - utóbb el fogja fogadni! Ha veszünk is nasit, olyan helyre tegyük, hogy ne érje el, ne lássa. Rosszul evő gyerek esetén SOHA ne vegyük elő a szeme láttára. Így esélyesebb, hogy a szükséges energiát ha nem is főtt ételből, de legalább egészséges élelmiszerekből fogja fedezni,amik a kalória mellettfejlődéséhez elengedhetelen vitaminokat, fehérjéket, ásványi anyagokat tartalmaznak. ha kétségeink vannak beszéljünk a gyermekorvossal esetleges vitamin fogyasztásáról. 

Tartsuk szem előtt, hogy csemeténknek minden étkezésre valamilyen formában zöldséget (főzelékfélt) kell enni, 3 éves kortól pedig ebédre minden nap, és vacsorára is hetente 3x illik főzlékfélét fogyasztani. Ez persze lehet rakott, töltött étel, sűrített, vagy sűrítés nélkül készített főtt zöldség, leves stb. A neten töménytelen mennyiségű recept van. Lehet kíséletezni, hátha olyat találunk, amit mi is szívesen elfogyasztunk, bővítve ezzel anyukánktól örökölt finom receptestárat és a családi menüt. Minnél többféle ételt kóstoltatunk meg a gyerekkel 3 éves koráig, annál valószínűbb, hogy mindent megkap az ételekből, amire növekedéséez, fejlődéshez szüksége van, hiszen változatosan fog táplálkozni.

Megéri a fáradság! Ha jó példával járunk elől akkor a csemete erre fog szocializálódni, és harcok nélkül válnak a zöldfégek, gyümölcsök a minennapi élet részévé.

A bejegyzés trackback címe:

http://diet.blog.hu/api/trackback/id/tr641527284

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.