Dietetika mindenkinek

Frissen végzett dietetikus cikkei érthetően, mindenkinek, a fogyókúráról egészséges életmódról

Linkek

Rovatok

Jód, Króm, Mobildén, Szelén

2009.09.21. 11:23 - Zambori Zita

 

 

 

Felnőttek esetén a napi jód szükséglet 0,15 mg. A legjobb jódforrásnak a jódozott só, a tengeri halak, kagylók, halolajok számítanak. A húsok jód tartalma a takarmány, így a talaj jód tartalmától függ. Nélkülözhetetlen a magzat testi és szellemi fejlődéséhez, szerepet játszik az alapanyagcsere szabályozásában és fontos alkotórésze a pajzsmirigyhormonnak. Segít kivédeni a radioaktív sugárzás okozta ártalmakat. Az asztali só jóddal történő dúsítása miatt hiánya ma már csak ritkán fordul elő. Jódhiányos táplálkozás következtében ún. jódhiányos golyva jöhet létre, melynek tünetei közül a pajzsmirigy megnagyobbodása, lassult anyagcsere, depresszió, a száraz bőr és a súlynövekedés, esetleg alacsony vérnyomás a legjellemzőbb. Súlyos hiánya fiatal korban kreténizmust okoz, várandós anyáknál a magzat elhalása, spontán abortusz, magzatfejlődési rendellenességek jelentkeznek. A túlzott jódbevitel következményeként a pajzsmirigy túlműködik, azaz több pajzsmirigyhormont termel. Tünetei: fogyás nagy étvágy mellett és magas vérnyomás, általános toxikus tünetek lépnek fel. 

A króm szerepe még ma sem tisztázott teljesen, feltételezik, hogy szerepe lehet a koszorúér-betegségek és az I. típusú, fiatalkori cukorbetegség elkerülésében mivel növeli az inzulin hatékonyságát. Legjobb forrása a teljes kiőrlésű gabona, illetve a korpa, a hüvelyesek, a hús, a máj és a sajt. Szükséglete 0,12 mg naponta. Túladagolásos tünetek nem ismertek.

A mobildén egyes enzimműködésekért felelős és a vas anyagcserében játszik szerepet. Napi szükséglete 0,25 mg. Forrásai a tej, hús, hüvelyesek, gabonafélék. Túlzott bevitele rézhiányt okoz. Ennek az oka az, hogy közös szállító rendszeren szállítja őket a szervezet, és egyik túlzott bevitele akadályozza a másik felszívódását. Hiányállapota nem ismert.

A szelén napi szelénszükséglete férfiak esetében 75 mikrogramm, nők esetében pedig 60 mikrogramm. A szervezetben lévő szelén a körömben, májban és a fogzománcban található. Forrása a hal, hús, vese, máj, teljes kiőrlésű termékek. (ezek szelén tartalma az adott terület szelén tartalmától függ.). Amellett, hogy fontos enzimalkotó, antioxidáns hatása is ismert, vagyis megköti a szervezetben keletkező, káros hatású szabad gyököket, így csökkenti a szív-és érrendszeri és a rákos megbetegedések kialakulásnak kockázatát. A szelénhiány miatt kialakuló ún. Keshan kórra jellemző a gyermekkorban kialakuló szívizomgyengeség. A túlzott szelénbevitel miatt kialakuló szelenózis legjellemzőbb tünetei: a hányás, a haj- és körömelváltozások, a bőrtünetek. 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://diet.blog.hu/api/trackback/id/tr941396436

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.